Angielski dla dzieci — lekcje grupowe, czy indywidualne?

Jako rodzic chcemy dla dziecka tego, co najlepsze. Staramy się podejmować racjonalne decyzje, które poprzedzamy starannym zebraniem informacji i zestawieniem zalet i wad każdej z opcji. Podobnie przy nauce języka obcego – analizujemy za i przeciw przed wyborem odpowiednich zajęć języka angielskiego dla dzieci.

Oczywiście, każdy rodzic zna swoje dziecko najlepiej, a każde dziecko jest indywidualną i niepowtarzalną jednostką. Jeśli chcesz wiedzieć, która opcja – zajęcia językowe indywidualne, czy w grupie – sprawdza się u maluchów, przeczytaj artykuł i poznaj perspektywę nauczyciela. 

POPOŁUDNIOWE ZAJĘCIA ANGIELSKIEGO Z ENGLISH WITH LOVE W GRUPIE 5-7 LATKÓW.

Zalety zajęć grupowych

Dzieci uczą się przez zabawę i mają większą motywację do nauki, gdy mogą bawić się w grupie wraz z innymi dziećmi. Maluchy wzajemnie zachęcają się do zabawy, kolejne dzieci chętnie dołączają, gdy widzą, że inni mają z tego frajdę. 

Element współzawodnictwa sprawia, że najmłodsi uczniowie ochoczo angażują się w zadania i zabawy. Dzięki temu są bardziej skupieni na zapamiętywaniu materiału omawianego podczas zajęć i poprawnym wykonywaniu ćwiczeń.

Praca w grupie stwarza niemal nieograniczone możliwości urozmaicania lekcji angielskiego aktywnościami kochanymi przez dzieci. Grupowe zajęcia z języka angielskiego pełne są zabaw ruchowych, gier, piosenek, tańców z pokazywaniem. Przedszkolaki to uwielbiają i wychodzą z lekcji z poczuciem świetnie spędzonego czasu i nawet nie zauważają, ile się nauczyły. Tego typu ćwiczenia nie dadzą się odtworzyć podczas lekcji indywidualnych. 

Grupowe zajęcia języka obcego dają mnóstwo możliwości interakcji między dziećmi, czego nie zapewnią niestety lekcje indywidualne. Dzieci mogą odrywać proste scenki, prowadzić pierwsze dialogi, odpowiadać wzajemnie na swoje pytania. Społeczny aspekt zajęć językowych jest sednem nauki języka obcego – dzieci po to uczą się angielskiego, żeby swobodnie móc się w nim porozumiewać. A jak inaczej się tego nauczyć, jeśli nie przez komunikację?

Dzieci to świetni obserwatorzy – przecież właśnie przez obserwację i naśladowanie uczą się swojego języka ojczystego. Podczas zajęć grupowych przedszkolaki uczą się od siebie, słuchając wzajemnie swoich wypowiedzi. Dzieci potrafią również zaskoczyć bardzo trafnym spostrzeżeniem lub znanym sobie słówkiem lub zwrotem, którego nauczyciel nie planował wprowadzać – inne dzieci w ten sposób korzystają z wiedzy swoich kolegów i koleżanek. 

Zajęcia grupowe niewątpliwie są bardzo korzystne przy początkowym etapie nauki języka oraz gdy dziecko jest młodsze i najlepiej czuje się w towarzystwie swoich rówieśników. Nie jest jednak prawdą, że kursy indywidualne się nie sprawdzają. Wręcz przeciwnie, one również mają szereg korzyści. 

Grupowe zajęcia English with Love w jednym ze szczecińskich przedszkoli.

Zalety zajęć indywidualnych

Podczas indywidualnych lekcji angielskiego dziecko jest nieustannie w centrum zainteresowania lektora. Tempo pracy dostosowane jest do możliwości danego kursanta, a materiał skrojony jest wyłącznie pod jego potrzeby. Lekcja nie jest zbyt łatwa ani zbyt trudna, ponieważ nie ma potrzeby dostosowania jej do większości grupy. Nauczyciel skoncentrowany tylko na jednym uczniu wyłapie wszystkie jego błędy i obszary wymagające szczególnej pracy.

Dziecko nie traci wiadomości, gdy nie jest obecne na zajęciach – lekcja po prostu się nie odbywa. Materiał zostanie zrealizowany podczas kolejnego spotkania. Nie ma luk, które dziecko musi nadrobić samo. 

Przy zajęciach indywidualnych uczeń w 100% uczestniczy w każdej czynności, nie czeka na swoją kolej. Ma możliwość odpowiedzieć głośno na każde zadane pytanie, a w ten sposób sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności.

Szczecińskie przedszkolaki podczas zajęć języka angielskiego z English with Love.

Co wybrać? To zależy!

Nie ulega wątpliwości, że lekcje indywidualne mają szereg zalet. Jako nauczycielka uważam jednak, że mają one szczególne znaczenie w przypadku starszych dzieci, a nie początkujących przedszkolaków lub dzieci z nauczania wczesnoszkolnego. Maluchy cieszą się z kontaktu z innymi dziećmi.

Zalety lekcji indywidualnych są bez wątpienia istotne, jednak bardziej dotyczą one dzieci starszych, nie początkujących przedszkolaków czy dzieci z nauczania wczesnoszkolnego. Na tym etapie nauka odbywa się głównie poprzez zabawę, wielokrotne powtórki, wspólne recytowanie rymowanek, śpiewanie piosenek, zabawy ruchowe. Ciężko mówić o niezrealizowanym materiale czy braku zrozumienia tematu u dziecka, są natomiast inne bardzo istotne czynniki, które przemawiają na korzyść zajęć grupowych.
Małe grupy są najlepszym wyborem w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Małe dzieci uczą się przez naśladowanie innych dzieci, doskonalą umiejętność pracy w grupie i wspólnie zachęcają się do dołączenia do zabawy (czyli do nauki). Lekcje indywidualne sprawdzą się z kolei u kursantów starszych, gdy wymagane jest podszlifowanie konkretnej umiejętności lub bardziej zaawansowana nauka języka obcego.