Pamiętacie nasz ubiegłotygodniowy temat pociągu i wycieczek tym środkiem transportu? W ramach małej powtórki, wróćcie po paru dniach do tematu i zaproponujcie dzieciom parę łamigłówek z pociągami w rolach głównych. Możecie wygooglować „pociąg + nazwa szukanej łamigłówki (np. labirynt)” i już można znaleźć dużo ciekawych gotowców, jednak wiem, że po otwarciu linków okazuje się, że coś jest płatne, coś już nie istnieje a jeszcze coś innego jest tak malutkie lub tak złej jakości, że nie sposób wydrukować.
Stąd też bonusowy post z linkami do zestawu gotowych materiałów. Do tego krótkie podpowiedzi jakie wydajemy dziecku polecenia lub na co zwracamy uwagę, żeby łamigłówki miały w sobie elementy nauki angielskiego. Możecie robić wszystkie naraz lub codziennie po trochu – jak kto lubi.
Labirynt – maze. Polecenie „znajdź drogę do wyjścia” będzie brzmiało find the way out.
https://museprintables.com/download/maze/train/
Znajdź różnice – czyli find differences. Możecie próbować nazywać różnice po angielsku 🙂
Kropka do kropki – zabawa nazywa się dokładnie tak jak po polsku – dot to dot (kropka do kropki) i tak ją sobie z dzieckiem nazywajcie 🙂
https://www.bigactivities.com/ctd/transportation/trains/train.php
Szlaczki – dając dziecku kartkę ze szlaczkami mówimy trace the line (zrób szlaczki-popraw po linii)
https://www.myteachingstation.com/writing/pre-writing/trace-to-race-train-track
Szlaczki do wycinania – bierzemy scissors i prosimy dziecko: cut out the train and the track (wytnij pociąg i tory)
http://www.edusio.pl/2013/07/szlaczki-dla-dzieci-z-pociagami.html
Rysowanki/kolorowanki – malując możemy zwracać uwagę na poszczególne elementy pociągu. Niektóre znamy już z naszych ostatnich pociągowych zabaw, inne będą nowe – uzupełniamy w ten sposób wiedzę o nowe elementy: locomotive (lokomotywa), car (wagon), wheels (koła), smoke stack (komin), track (tory).
http://www.edusio.pl/2012/09/kolorowanki-pociagi.html
Liczenie – wszystko mamy pięknie rozpisane na blogu, dzieci liczą po angielsku 🙂
http://www.edusio.pl/2013/08/liczenie-do-10-pociagi.html
Budujemy pociąg z kształtów – gra interaktywna
Kodowanie
Skorzystaj z poniższego pomysłu i po prostu narysuj dziecku taką lub podobną planszę na zwykłej kartce papieru. Zadaniem dziecka jest zakodowanie trasy pociągu tak, aby odebrał pasażera i zawiózł na stację. Czyli robimy trasę: train -> passenger -> train station. Strzałki to arrows. Nasze arrows mogą być skierowane: up (do góry), down (w dół), left (w lewo), right (w prawo).
Ciekawostka dla dociekliwych – zobaczcie jak wyglądają wagony, przewożące różne towary. Może znajdą się wśród Was zapaleni amatorzy pociągów i zechcecie narysować różne wagony, a następnie połączyć je w jeden długaśny pociąg? Wybierzcie kilka najbardziej interesujących wagoników, pokolorujcie a następnie złączcie wagony taśmą klejącą w jeden długi pociąg. Nazywajcie towary, które jadą w środku (w razie wątpliwości zajrzyjcie do słownika, polecam: https://en.pons.com/translate ale myślę, że obrazki będą dla Was wystarczającą pomocą. Pamiętajcie, że angielski robimy PRZY OKAZJI zabaw ogólnorozwojowych. Nie martw się więc jeśli dojdziesz do wniosku, że mało w tej zabawie języka – tu głównie stawiamy na wiedzę ogólną.
http://www.meddybemps.com/Trains/RailroadFreightCars.html